Sunday, December 18, 2005

KOMPUTER KOMPUTOT TERBANTUT

Aiseh, dapat assignment baru. Kena jadik web rep untuk department aku, walhal aku ni rabun IT hehehe. Rabun, but learning la. Semua Bahagian dalam agensi aku kena nominate 2 officer jadik wakil web ni. Tugas khas balaci ni ialah 'membangunkan laman web Bahagian masing-masing, dengan bantuan MIS'. Waa... gomen sekarang kan menuju ke paperless organization, semua orang kena jadik IT savvy. Hatta tukang jaga lif pun sok-sok nak cuti, kena apply guna borang online.

That's all & well, tapi kemudahan dan latihan kenalah bergerak seiring dengan visi. Kalau komputer jurutaip masih guna 486 dengan Windows 98 dan printer dot matrix (sungguh, ujud lagi printer zaman jurassic ni kat ofis aku. Buktinya, aku sendiri ada sebijik. Hah!) , jangan la harap surat atau dokumen yang dihasilkan tu cantik belaka. Kalau pengarah yang dah nak pencen, diberi laptop canggih-manggih, jangan lupa ajar depa cara menggunakannya, takut nanti laptop tu bawak balik, anak depa plak yang guna untuk chatting.

Officer cabuk cam aku ni, setelah sekian lama guna komputer zaman batu - punyalah kuno, takde port nak cucuk thumbdrive pun - barulah minggu lepas dapat komputer baru. Idak le canggih ke mana pun, tapi at least guna Windows XP. Yang tak syoknya komputer aku tu bisu, takdak sepikar. Admin control habih, tak boleh ubah sebenda pun kecuali desktop & screensaver, tu pun yang sedia ada, tak boleh download atau install lain. Internet, takyah cakap la mostly kena block, even Yahoo! No downloading anything.

Bukan apa, kalau gini keadaannya, nanti yang 'kurang ilmu' dan 'kurang kemudahan' dikatakan tidak cemerlang dalam tugasan. Yang ada kemudahan canggih tapi 'kurang ilmu', alamatnya kemudahan tu jadik tukun je la. Yang 'kurang kemudahan' tapi sangat berminat untuk mencari ilmu, bila disekat atas bawah kiri kanan depan belakang, terus la terbantut....

No comments: