Friday, June 13, 2008

BANDUNG... & ALSO JAKARTA (Part 2)

Long overdue second post of my Bandung & Jakarta holiday...


Petang on the second day tu, habis shopping in Bandung, we drove to Jakarta. The journey took about 2 hours, ocassionally passing by beautiful landscapes of terraced sawah padi bukit. Sampai ke Jakarta dah malam, so we just had dinner and called it a night.

Third day, we started out early to Tanah Abang. Manusia macam semut, begitu ramai sekali, busy, busy. As KakZ says, locals shop according to their status, because the price of goods greatly varies from one place to the other. Tanah Abang is where the lower income group go. Shops sell stuff similar to that in Pasar Baru, at even cheaper price. Dina borong lagi telekung & tudung. Aku beli telekung untuk Ibu & kain pelikat untuk Abah. We bought some nice blouses, as cheap as Rp50,000 (abt RM17.50).

Macam biasa, aku pun tukar tune sket, cakap indon "waduh mahal banget ni mas, dikurangin lagi, bisa ya?"

And that cheeky-faced chap behind the counter said "tak mahal la, Rp20,000 je makcik"

Hey! Who you callin' "makcik" huh? huh? "Amboi, dah pandai cakap melayu ek?"

"Yalah makcik, ramai orang Malaysia berbelanja di sini loh"

Hmmph.

I felt a bit disturbed though that at a few of the shops that I bought stuff from, the shopkeepers ended the conversation with "hati-hati Ibuk bawa wang dalam tas tangan, nanti dicopet". Uh-oh.

Poverty is a fact of life there. Asal kereta berhenti je kat traffic light, mesti diserbu dengan orang-orang menjual macam-macam benda, dari suratkhabar ke jajan dan air botol, even strawberries (di Bandung). It was worse in Jakarta, ada ramai juga 'pengamin' - peminta sedekah. Dari budak kecik seusia 4-5 tahun, ibu mendukung anak, sampai ke orang tua rambut putih yang cuma duduk di atas divider dan hulur tangan bila ada kereta berhenti dekatnya.

Felt like crying one time, watching this family with 3 little kids, duduk beralaskan suratkhabar di bawah kolong satu flyover, the parents feeding the lil 'uns from sebungkus nasi. Kids being kids, nampak ceria saja walaupun berbaju lusuh dan tak berkasut. KakZ kata, most probably malam nanti pun depa akan tidur di situ, it's a common scenario. Oh ya, banyak juga 'bencong' (betul ke perkataan ni?) - tranvestites - dengan eye shadow biru, kasut tinggi & payung kaler pink, datang ketuk tingkap kereta, minta duit. Alahai ngeri.

After Tanah Abang, we moved on to Mangga Dua where prices are slightly higher and people from the middle income group come to shop. We found more shops selling office apparel, and this time around, aku pun borong 4 pairs of suits.

Again, "Ibuk, yang ukuran gede harus ditambah sepuluh ribu (Rp10,000) lagi" Isy, cucuk mata tu kang haha!

"Ibuk maunya yang ama celana atau rok?" Rok? Rok? Apa kebendanya rok tu? "Ini, yang bawahannya" Laa... kain rupanya. Vocab aku belum cukup, nanti kena belajar lagi dari Yanti pembantu rumah aku hehe.

Aku suka Mangga Dua, ada banyak lagi variety of stuff. Handbag cantik-cantik and nampak macam ori, nampak je laaa... It's another shopping heaven for artis-artis atau mak andam, methinks. Ada banyak kedai jual kain lace cantik, ada kedai jual rambut palsu etc. We bought kebaya material yang ada kerawang cantik, dipadankan dengan kain batik silk. Also material yang ada sulam riben, untuk baju kurung. Ha, kalau ada mem yang badan 'gede', kena minta material kebaya untuk ukuran 'gede', otherwise the position of the kerawang will 'lari'.

We stopped by a little shop to buy foodstuff - jajan yang pelik-pelik macam kerepek bayam, kerepek pisang dengan cheese, kerepek belut (errk!), kerepek usus ayam (double errk!). Aku jumpa jugak 'jangek' yang selalu Abah sebut tu, tapi tak lalu nak makan sebab jangek ni kerepek kulit lembu, eww...!

Malamnya, Mr.Joe & KakZ ajak ke tempat shopping for the upper class people pulak. "Korang tengok je la, tak mampu nak beli pun". Cheh! KakZ ni... hehe :-)

So we went to Senayan City mall. Mak aiii.... ramainya security guard depa, kereta nak masuk kat entrance pun dah kena scan, kalau kereta cermin tinted, depa siap buka pintu nak tengok siapa ada di dalam. Ada valet parking, and nak masuk lobi mall pun, kena pass by security check lagi, siap ada pintu metal detector macam kat airport, and handbag pun depa bukak. I wonder what they are really scared of? Mungkin sebab banyak matsaleh kat situ kot, takut ada anti-west bombing ke haper ke.

Anyway, sekadar cuci mata je la, lagipun harga barang lebih mahal dari di KL! Ada satu perfume yang aku suka, harga di Senayan City tu mahal RM50 dari harga KL. Dan ada handbag yang aku dah intai di One Utama (I love Braun Buffel!) harganya RM900+, tapi di Senayan jadik RM1100+. Ya udah, pulang aja yuk!

Posting aku ni asyik dok citer sal shopping, kan? Sebenarnya aku ni bukanlah kaki shopping sangat pun. Itulah kelemahannya pulak bila berjalan dengan orang, sebab KakZ dan Dina kaki shopping, so kenalah ikut rentak diorang. Aku sangat berterimakasih di atas hospitality dan bantuan MrJoe & KakZ, jadinya trip kami tu begitu mudah dan selesa. They are very nice people, and I hope I can repay their kindness someday!

Tapi, aku tak berapa puas sebab ada benda-benda yang aku plan tapi tak menjadi. Kalau ikutkan aku sendiri, bila travel, aku lebih suka experience the local culture, rather than mere shopping. Aku teringin nak makan local foods, like bakso yang ori di sana, tapi KakZ tak kasik, takut sakit perut. Tu kira nasib baik je la dapat minum es alpukat tu hehe :-)

Aku teringin nak pegi visit angklung factory di Bandung, perhaps catch a show. Aku plan nak pegi tengok tempat handicrafts, tapi Dina tak minat langsung. Aku teringin nak pegi spa yang best dan murah di Jakarta - for about RM60, you can get a 3-hours package, complete with sauna, tangas, urut (full body, face & head massage), lulur, boreh, masker, mandi rempah & mandi susu. Mana nak dapat kat KL camni? (It would cost at least RM350 in KL)

Nantilah, insyaAllah aku akan pegi lagi, tapi kena cari travelling companion yang lebih sekepala dengan aku hehe :-)

No comments: