Wednesday, October 15, 2008

DIVA AKHIRAT

Berilmu tu bagus, suka mencari ilmu juga bagus. Bila suka berkongsi ilmu, itu lebih lagi bagusnya. Nak-nak lagi berkongsi ilmu keagamaan, sudah jadi berdakwah lah juga. Ganjaran dunia pun dapat, ganjaran akhirat pun dapat.


Tapi cara mesti betul, beb.


Kita kongsi ilmu, kita terangkan dengan lembut, ajarkan perkara yang baik dan tegurkan yang kurang baik, kita ajak kawan kita perbaiki apa-apa yang perlu dibaiki. Kita buat dengan cara yang hormat, insyaAllah orang akan lebih hormat kita.


Tapi kalau berlagak 'diva akhirat' apa-orang- buat- salah- tapi- kalau- aku- buat- tak- salah- sebab- aku- niat- hati- murni- aku- masuk- syurga- korang- masuk- neraka, hmmm... susah lah. Mungkin juga jadi sampai tahap riak, berbangga sebab banyak ilmu agama sedangkan orang lain cetek pengetahuan.

Bukan saja apa yang didakwah tu tak sampai, tapi juga menyakitkan hati orang lain dan mengundang umpat-keji, malah memutuskan ukhwah pula nanti. Orang tak tegur-sapa, tak tolong buat kerja, tak ajak makan sama, tak mesra.

Sudahnya, ofis yang ber-aircond pun rasa panas macam neraka...

Isunya? Ambil gambar berkumpulan (bercampur lelaki perempuan) dengan big boss, sebagai kenangan majlis hari raya.

5 comments:

VersedAnggerik said...

Yeah, I know those kind. With 'holier than thou' attitude, speaking condenscendingly down to us yang jahil nih!

I keep away from them!

JIE said...

Salam versed,

People like these are actually alienating themselves from friends, kan? Also, staff like these often get transfered out of departments, hmm... wonder if my boss will do something like that.

Anonymous said...

its typical

typical of people to have
a chasm of things to say
about things in which they only have
a pinch of knowledge about

...and yet people have the credibility
choose to be respectful,
since faith is about accepting
and not rejecting

its typical ;-)

-avoch-

JIE said...

Salam avoch,

I do notice that the more learned ustaz here, have a softer approach when he's giving advice.

Kadang-kadang kata-kata yang lembut tu lebih menusuk dan sebati ke dalam hati orang yang menerima nasihat, betul tak?

Anonymous said...

yes, absolutely

plus people with credibility
would always use the sensible route

and id only take heed from those
who have credibility 8-)

...faith isn't something which is
forced upon people,
but its a gift ;-)

-avoch-