Sunday, March 09, 2008

THE PEOPLE HAVE CHOSEN

Seems like so many bloggers have written about PRU12 already, so I'll be brief with my piece. Still reeling from the election results. Not that I'm such an avid fan of politics, au contraire actually. But being a (itsy-bitsy) cog in the vast wheel of the gomen machinery, I think I've seen enough damage done, to think carefully many times before I cast my vote. Alas!

So this time around, no two thirds for the pakleman seats. Lepas ni rajin-rajinlah YB ke pakleman okkay. Can't afford to act truant macam biasa, takut nanti masa nak vote apa-apa, tak cukup nak dapatkan majority la pulak. Dulu masa aku gi pakleman, YB aku pesan "saya nak lepak kat luar ni, nanti masa pembentangan kertas usul yang sebelum turn saya, kamu datang panggil saya ok". Udah le yang biasa ada dalam tu pun, samada tidoq, ketuk-ketuk meja atau pass-pass nota macam budak sekolah. Tu belum kira pak-pak lawak yang suka menyampuk dengan lawak yang tak kelakar, tanya soalan bodoh atau bagi komen yang men-diskriminasi wanita atau bangsa lain. Hampeh.

Aku rasa le, neraca kini dah jadik neraka, mungkin sebab selalu nor senget sebelah. Pastu cara kempen ari tu tak ngam. Dolu-dolu boleh le cakap jerit-jerit macam tong kosong, memang dok cakap benda kosong pun. Pastu, banyak nor rangka dalam almari, termasuk rangka yang bersepai kena bom. La ni, information is at the tips of our fingers, tabley nak tipu-tipu dah. Kalau info tak keluar kat mainstream media pun, leh dapat through internet, sms, mms dalam sekelip mata aje. Takyah gi Kota Bharu pun, hari-hari dapat dengar ceramah Husam. Sebenarnya kena tackle minda pengundi, bukan emosi je. Even pengundi kat kampung yang takde internet pun, jangan lupa yang anak-anak depa, kerabat-kerabat yang balik ngundi tu, mungkin akan sampaikan macam-macam info, kan?

So many new and yet unknown faces have been chosen. Tapi betul ke intan terpilih, atau zircon zhulian aje? Kat tempat aku pun, dua-dua yang terpilih tu orang muda belaka. Yang sorang tu setiausaha dsai, yang sorang lagi tu cameraman korek korek korek. Belum ada track record lagi, and yet orang undi depa. Why? Betul ke orang undi depa, atau lebih kepada orang taknak undi lawan depa? Apa-apapun, toksah tanya aku undi siapa, sebab undi adalah rahsia... hikhikhik :-)

There's gonna be alot of changes in the political scene. I wonder if such changes will also be extended into gomen departments or organizations? Bagus jugak, aku pun dah tak larat nak asyik ikut rentak 'wahyu dari langit' ni. But whateverlah, sekarang kita dah stuck with the people's choices for the next 5 years (thereabouts la), so let's hope those sweet promises are delivered.

No comments: